oopsies

2011-02-24 ♥ 16:12:02 | Kategori >> Kost/LCHF | KOMMENTARER (0)

Eftersom att jag och Nicklas har ett distansförhållande med nästan 60 mil emellan oss så blir det en hel del timmar på bussar och tåg varje månad. Sedan jag började med lchf har det verkligen slagit mig hur dåligt med sockerfria alternativ det finns i småbutiker och på cafér osv. På pressbyrån finns det inte ens en sallad utan pasta eller bulgur. På mcdonalds finns en vanlig sallad (skitäcklig) men såserna till innehåller massor av socker. Vad sjutton behöves det socker i en sås för? Och på väldigt många ställen blir de förvånande när man ber att få standardmjölk eller grädde till kaffet. Så himla tråkigt! Så att åka tåg i 7 timmar utan möjlighet att köpa något efter halva resan innebär att man får vara lite uppfinningsrik. Hittills har jag tagit med kokta ägg (luktar dock inte så gott för medpassagerarna:P), stekta kasslerbitar och idag har jag bakat oopsies som jag ska ta med mig på morgondagens resa. Det är ett typ av bröd utan kolhydrater. Jag gillar det och brukar baka det någon gång ibland om jag vill variera min frukost eller käka något lättare på kvällen. Man kan använda oopsies till jättemånga maträtter, tex. hambugare, fattiga riddare, semlor, tårtbotten osv. Eller helt enkelt som vanliga ostmackor. Prova vetja! :)

Oopsies
ca: 9 st

Du behöver:
3 ägg
100 gram philadelphia (den fetaste sorten)

Dela upp äggvita och äggulorna i två olika bunkar.
Vispa äggvita till ett hårt skum. Vispa sedan  philadelphiaosten med äggulorna.
Vänd sedan försiktigt ner ägg-ochphiladelphiablandningen i äggviteskummet.
Smaksätt ev. med kryddor, ost eller vad du nu är sugen på.
Klicka ut smeten på en plåt och grädda i ugn ca 30 min. 



Lätt som en plätt!:)

I standardreceptet ingår det lite salt också men jag tycker de blir godast utan.

Ikväll blir det zumba med mamma,kulkul! Detta innebär att jag än så länge kommer att ha gjort 4 träningspass den här veckan när kvällen är slut. Gött!! Under kommande veckan när jag befinner mig hemma hos Nicklas kommer jag att gå/jogga förhoppningsvis varje dag. Jag ska även försöka styrketräna lite inomhus, vet att Nicklas har sådana där tuffingvikter också som han ska få hjälpa mig med.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0