Att inte lita på sig själv

2011-06-14 ♥ 20:17:33 | Kategori >> Allmänt | KOMMENTARER (2)

Jag fattar inte att det ska vara så svårt att låta bli sötsaker. Egentligen har jag inte ett sådant där jättestort sötsug och jag klarar mig fint om vi är i affären eller på kalas. MEN har vi sötsaker hemma så blir jag näst intill besatt och får verkligen lägga band på mig själv för att inte äta. Äter Vidar lördagsgodis här hemma så måste jag till exempel köpa pyttelite för att det inte ska bli kvar något som jag kan äta upp när han lagt sig. Vi ska ha kalas här nästa vecka och egentligen hade det varit smidigast att baka lite innan dess men jag vågar inte. Jag litar inte på att jag kan låta bli det som jag bakat i en hel vecka när det finns här hemma. Och hur galet är inte det? Snacka om ett beroende som är svårt att komma ifrån. Äter jag enligt lchf känner jag inte ett fysiskt sug men det är nästan det psykiska suget som är det allra svåraste. Jag är rätt säker på att jag har en form av ätstörning. Förut när jag åt sötsaker och sådant så skulle jag aldrig kunna ha haft en godis eller chipspåse hemma i skåpet. Jag äter upp det, fort fort och kan verkligen inte spara. Jag äter fast det inte är gott, bara för att. Bara för att vadå? Jag vet inte vad det kommer ifrån men något galet är det.  När jag känner mig sådär jättemotiverad som jag är vissa veckor så skulle det säkert fungera att bli frestad på en hel del sätt utan att jag ens skulle tänka tanken att fuska på något sätt. Men tyvärr kan man inte vara supermotiverad alla dagar och alla veckor, det är då man lätt går i de förbaskade sockerfällorna. Jag önskar verkligen och hoppas att jag någon dag kan lita helt och hållet på mig själv när det gäller detta. Fram tills dess undviker jag att ha frestelser här hemma så gott det går och måste de finnas i lägenheten så gör jag en plan för hur jag ska låta bli dem. Som nu till exempel finns 6 godispåsar i ett av mina skåp. De är till Vidars barnkalas, och eftersom jag rättvisst delat upp allt godis i påsarna så kommer jag inte röra det.

Har/behöver ni några strategier för att låta bli onyttigheter?

Imorgon är det dags för vägning...lite nervös. Kommer inte bli lika stort minus som sist, om det ens blir ett minus imorgon :/




Kommentarer
Postat av: Frida

Men så där är jag med! Jag behöver inte köpa eller äta på jobbet. Men finns det hemma av nån anledning så kan jag fan inte låta bli!

2011-06-15 @ 20:32:18
Postat av: Jenny

Haha, antagligen för att ingen kan se oss då ;)

2011-06-18 @ 16:04:13
URL: http://dontyoueverforget.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0