rabarberpaj

2011-06-03 ♥ 18:42:11 | Kategori >> Kost/LCHF | KOMMENTARER (0)

Jag och Nicklas är i fullgång med vår lilla utmaning. Vi väger oss tisdag morgon för att se vem som vunnit. Egentligen skulle vi vägt oss på onsdag men vi har avslutningsmiddag med klassen då och jag kommer antagligen inte att hålla mig helt ifrån kolhydrater den kvällen, så tisdag får det bli.

Min syster och hennes kille har också börjat med lchf (och min systers svärföräldrar, det börjar bli poppis :) )
Det är kul att ha någon att bolla med när det gäller recept och sånt tycker jag! Igår gjorde vi en rabarberpaj. Den var helt okej, lite för mycket bitar för min del kanske. Nästa gång tar jag nog bort kokosen och ersätter med mandelmjöl och hackar nötterna lite mer. Såhär gjorde vi iaf:

Rabarberpaj a´la syskonen Jansson
Ugn: 175 grader

Till tre små formar:
Har som vanligt inga exakta mått men här behövs det verkligen inte, bara att gå efter eget tycke och smak.

- Ca 7 st små rabarberstjälkar
- en halv påse mandel
- en halv påse hasselnötter
- lite mindre än en halv påse kokos
- vaniljpulver
- sötningsmedel
- grädde
- smör

Gör såhär:
Skiva rabarbern i små bitar och finchacka mandel och nötter. Smält ca 75 gram smör.
Smörj en pajform och häll sedan i rabarbern. Häll sedan sötningsmedlet över rabarbern. Blanda kokos, nötter, mandel och det smälta smöret och fördela det sedan i pajformen. 
Grädda i ugnen i ca 25 min.

Vaniljsås
2,5 dl grädde
vaniljpulver (OBS! inte vaniljsocker!)

Vispa grädden och smaksätt med vaniljpulver.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0